Veelgestelde vragen

Hier vind je de meestgestelde vragen over het vaccinatiedorp. Het gaat om vragen over

Andere vragen over vaccinatie? Lees meer op  www.antwerpen.be/vaccineren. 

Vrijwilligers

Wil je werken als vrijwilliger in één van de vaccinatiepunten? Registreer je nu.

Heb je vragen als toekomstige vrijwilliger? Lees meer over de werking.

Uitnodiging

  • Je code voor vaccinatie blijft 30 dagen geldig. Je kan tijdens die 30 dagen je afspraak bevestigen of verplaatsen, of de vaccinatie weigeren. 
  • Is je code niet meer geldig? Bel naar de lokale corona-infolijn op het nummer 03 435 95 55. Bekijk de openingsuren. Zij kunnen je code opnieuw activeren.
  • Alle kinderen vanaf 12 jaar worden uitgenodigd voor hun basisvaccinatie. Als ouder ontvang je deze uitnodiging via de post.
  • Ben je tussen de 12 en 17 jaar? Dan ontvang je geen uitnodiging voor je boostervaccinatie, maar moet je wel op voorhand een afspraak maken. Lees hoe je dit kan doen. 
  • Als 12- tot en met 15-jarige heb je een toestemming van je ouder(s) of voogd nodig om gevaccineerd te worden. Kom samen met je ouder(s) of voogd naar het vaccinatiecentrum. Als je ouder of voogd niet mee kan, mag je alleen komen met een door je ouder(s) of voogd ondertekende brief. Wat staat in die brief?
    • naam, voornaam en geboortedatum van de jongere;
    • naam, voornaam,  telefoonnummer en handtekening van een ouder of voogd;
    • expliciete vermelding ‘ik wens mijn kind te laten vaccineten tegen COVID-19 in het vaccinatiecentrum’;
    • datum van ondertekening.

Download een voorbeeldbrief die je kan gebruiken.

Geen uitnodiging ontvangen via de post?

  • Check als ouder de code om een afspraak te maken voor je kind online op www.myhealthviewer.be.
  • Let op. Als ouder kan je enkel inloggen voor je kind jonger dan 18 jaar. Is je kind 18 jaar of ouder, dan moet je kind zelf inloggen.

Personen vanaf 12 jaar met een verminderde immuniteit kunnen minder beschermd zijn na hun basisvaccinatie met 1 of 2 dosissen. Daarom kregen zij in september 2021 al een extra dosis, die kan worden beschouwd als een deel van hun basisvaccinatie. Begin 2022 kwamen zij in aanmerking voor een boostervaccinatie.

Het gaat om:

    • personen met het syndroom van down
    • patiënten met aangeboren afweerstoornissen
    • patiënten die chronische nierdialyse krijgen
    • patiënten met inflammatoire aandoeningen die worden behandeld met immunosuppressiva
    • patiënten die een kankerbehandeling volgen, of die er tijdens de afgelopen 3 jaar een behandeling voor kregen
    • stamcel- en orgaantransplant patiënten, inclusief pre-transplantpatiënten
    • HIV-patiënten waarvan het aantal CD4-cellen lager ligt dan 200 per mm³ bloed

Afspraak

Afspraak maken voor vaccinatie

Lees hoe je een afspraak maakt op www.vaccovid.be/afspraak-maken.

  • De code in je uitnodiging is 30 dagen geldig.
  • Is je code niet meer geldig? Bel naar de lokale corona-infolijn op het nummer 03 435 95 55. Bekijk de openingsuren. Zij kunnen je code opnieuw activeren.

Bel naar de lokale corona- infolijn op het nummer 03 435 95 55. Bekijk de openingsuren. Een medewerker helpt je verder.

  • Tussen je eerste en tweede basisvaccinatie moeten 3 weken zitten
  • Tussen je tweede vaccinatie en eerste boostervaccinatie moet 4 maanden zitten
  • Tussen de eerste en tweede boostervaccinatie moet 4 maanden zitten.

Dat is niet nodig: de afspraak voor je tweede basisvaccinatie wordt samen met de afspraak voor je eerste basisvaccinatie vastgelegd. Het systeem reserveert meteen de datum voor de tweede dosis van je vaccin.

Gaf je telefonisch je mailadres door? Dan krijg je per mail een bevestiging. Deze bevestiging is het bewijs van je afspraak.

Bel naar de lokale corona-infolijn op het nummer 03 435 95 55. Bekijk de openingsuren. Een medewerker helpt je verder.

Pas op voor valse uitnodigingen

    • De vaccinatie is voor iedereen gratis, dus:
      • schrijf geen geld over
      • deel geen bankgegevens
  • Mensen met kwade bedoelingen versturen valse uitnodigingen. Lees enkele tips om valse uitnodigingen te herkennen:
    • Enkel de regionale overheden (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) versturen uitnodigingen. Uitnodigingen van bv. een vaccinproducent zijn dus vals.
    • De uitnodiging komt op jouw naam.
    • E-mails worden altijd verstuurd vanaf het adres cov19-vaccin@doclr.be.
    • Vind meer info op www.laatjevaccineren.be/wie-waar-en-wanneer/je-uitnodiging
  • Op www.safeonweb.be/ vind je nog meer tips om valse uitnodigingen te herkennen.
  • Ontving je een vals of verdacht bericht? Laat het weten aanverdacht@safeonweb.be.
  • Neem contact op met je huisarts of allergoloog.
  • Ben je allergisch voor een mRNA-vaccin (Pfizer en Moderna)? Dan kom je in aanmerking voor het Novavax-vaccin. Lees meer.

Afspraak annuleren of wijzigen

Heb je al een afspraak gemaakt maar wil je je toch niet laten vaccineren? Annuleer dan je afspraak:  

  • Open de bevestigingsmail van je afspraak.
  • Klik op de link waarmee je je afspraak kan annuleren.
  • In de bevestigingsmail kan je ook aangeven dat je niet wilt gevaccineerd worden.
  • Annuleer eerst je bestaande afspraak:
    • Open de bevestigingsmail van je afspraak.
    • Klik op de link waarmee je je afspraak kan annuleren.
    • Je bestaande afspraak is nu geannuleerd.
  • Je krijgt een mail met een code voor een nieuwe afspraak. Maak met deze code een nieuwe afspraak.
  • Belangrijk: bij annulatie van je eerste afspraak vervalt meteen ook de datum voor je tweede afspraak.

Lukt het niet om je afspraak te verplaatsen? Bel de lokale corona-infolijn op het nummer 03 435 95 55. Bekijk de openingsuren. Een medewerker helpt je verder.

  • Annuleer eerst je bestaande afspraak.:
    • Open de bevestigingsmail van je afspraak.
    • Klik op de link waarmee je je afspraak kan annuleren.
    • Je bestaande afspraak is nu geannuleerd.
  • Je krijgt een mail met een code voor een nieuwe afspraak. Maak met deze code  een nieuwe afspraak. 
  • Belangrijk: Tussen je eerste dosis en tweede dosis moet ongeveer 3 weken tijd zitten. Let hierop bij het verplaatsen van je afspraak.

Lukt het niet om je afspraak te verplaatsen? Bel de lokale corona-infolijn op het nummer 03 435 95 55. Bekijk de openingsuren. Een medewerker helpt je verder.

  • Het is belangrijk dat je je boostervaccinatie 4 maanden na de tweede dosis van je basisvaccinatie krijgt.
  • Wil je je afspraak verplaatsen? Bel de lokale infolijn-corona op het nummer 03 435 95 55. Bekijk de openingsuren. Een medewerker helpt je verder.
  • Annuleer je afspraak. Als je niet aanwezig kan zijn, moet je annuleren. In de bevestigingsmail van je afspraak staat een link waarmee je je afspraak kan annuleren.
  • Daarna maak je een nieuwe afspraak.
  • Lukt het niet om je afspraak te verplaatsen? Bel de lokale corona-infolijn op het nummer 03 435 95 55. Bekijk de openingsuren. Een medewerker helpt je verder. 
  • Als je ziek bent, mag je je niet laten vaccineren. Verplaats je afspraak.
  • Annuleer eerst je bestaande afspraak:
    • Open de bevestigingsmail van je afspraak.
    • Klik op de link waarmee je je afspraak kan annuleren.
    • Je bestaande afspraak is nu geannuleerd.
  • Je krijgt een mail met een code voor een nieuwe afspraak. Maak met deze code  een nieuwe afspraak. 
  • Lukt het niet om je afspraak te verplaatsen? Bel de lokale corona-infolijn op het nummer 03 435 95 55. Bekijk de openingsuren. Een medewerker helpt je verder.

Afspraak vergeten

  • Controleer de datum van je afspraak in je bevestigingsmail of bevestgingssms.
  • Heb je je afspraak telefonisch gemaakt via de lokale corona-infolijn? Bel dan opnieuw naar de lokale corona-infolijn op het nummer 03 435 95 55. Bekijk de openingsuren.  Zij zoeken je afspraak op.
  • Maak een nieuwe afspraak:
    • Bel naar de lokale corona-infolijn op het nummer 03 435 95 55. Bekijk de openingsuren. Een medewerker helpt je verder.
  • Of kom langs tijdens de openingsuren. Let op: er zijn soms wachttijden. Daarom raden we aan om een nieuwe afspraak te maken.

In het vaccinatiepunt

Meld je aan in het vaccinatiepunt met een ander bewijs van identiteit zoals je rijbewijs, paspoort, vreemdelingenkaart of een attest van immatriculatie (oranje kaart).

  • Je mag altijd een vriend, familielid of tolk meebrengen naar het vaccinatiepunt. Deze persoon mag je bij alle stappen van de vaccinatie begeleiden.
  • Heb je extra begeleiding nodig? Meld dit vóór je afspraak aan de lokale corona-infolijn op het nummer 03 435 95 55. Bekijk de openingsuren.
  • In het vaccinatiecentrum zijn ook medewerkers aanwezig om je te helpen.
  • Aan de check-in van het vaccinatiecentrum krijg je een ticket met het vaccin dat je krijgt en het tijdstip waarop je het vaccinatiecentrum mag verlaten.
  • Gebruik dit ticket als bewijs van vaccinatie voor je werkgever.

Vaccinatie

  • Je code voor vaccinatie is 30 dagen geldig. Heb je geen afspraak gemaakt binnen de 30 dagen? Dan vervalt je code.
  • Is de code voor je vaccinatie vervallen en wil je toch een afspraak? Bel dan naar de lokale corona-infolijn op het nummer 03 435 95 55. Bekijk de openingsuren. Een medewerker helpt je verder.
  • Laat ons weten dat je geen vaccin wil:
    • Open je uitnodiging voor vaccinatie.
    • Klik op de link waarmee je kan aangeven dat je geen vaccin wil.
    • Geef je vaccinatiecode in.
    • Registreer dat je niet meer gecontacteerd wil worden. 
  • Hulp nodig? Bel naar de lokale corona-infolijn op het nummer 03 435 95 55. Bekijk de openingsuren. Een medewerker helpt je verder.
  • Door aan te geven dat je geen vaccin wil, wordt iemand anders geholpen met je vaccin.

De vaccinatie is gratis.