Veelgestelde vragen
Hierna vind je de meestgestelde vragen over het vaccinatiedorp. Het gaat om vragen over
- de uitnodiging
- reservelijst
- de afspraak
- je adres(wijziging)
- het vaccinatiedorp
- de vaccinatie
- reizigers
Voor veelgestelde vragen over andere facetten van de vaccinatie kun je terecht op https://www.antwerpen.be/vaccineren en www.laatjevaccineren.be.
Vrijwilligers
Wil je werken als vrijwilliger op VacCovid?
Registreer je dan hier.
Heb je vragen als toekomstige vrijwilliger? Al je antwoorden vind je hier.
Uitnodiging
Wanneer krijg ik mijn uitnodiging? Mensen die ik ken hebben die al gekregen, maar ik nog niet.
- Niet iedereen krijgt het vaccin op hetzelfde moment.
- Op basis van wetenschappelijk advies krijgen sommige groepen het vaccin vroeger dan andere: bewoners van woonzorgcentra, zorgverleners, ouderen en chronisch zieken. Daarna komt de brede bevolking aan de beurt.
Ik ben uitgenodigd voor een inenting met het AstraZeneca-vaccin. Kan ik wachten tot een ander vaccin beschikbaar is?
- Nee, dat kan niet. Alle COVID-19-vaccins in België zijn veilig en doeltreffend.
- De overheid heeft beslist dat je niet meer kunt veranderen van vaccin, eenmaal dit aan jou is toegewezen.
Kinderen vanaf 12 jaar uitgenodigd
Alle kinderen vanaf 12 jaar worden uitgenodigd. Als 12- tot 15-jarige heb je een toestemming van je ouder(s) of voogd nodig om gevaccineerd te worden.
Kom samen met je ouder(s) of voogd naar het vaccinatiecentrum. Als je ouder of voogd echt niet mee kan, mag je alleen komen met een door je ouder(s) of voogd ondertekende brief. Deze brief moet de volgende elementen bevatten:
- naam, voornaam en geboortedatum van de jongere;
- naam, voornaam, contactgegevens en handtekening van een ouder of voogd;
- datum van de ondertekening;
- een expliciete vermelding ‘Ik wens mijn kind te laten vaccineren tegen COVID-19 in het vaccinatiecentrum’.
Download hier een voorbeeldbrief die je hiervoor kan gebruiken.
Alle uitnodigingen voor de vaccinaties worden per post verzonden. Maar dit kan soms tot meer dan 2 weken duren vooraleer de laatste uitnodigingen thuis ontvangen worden. Online (ga naar www.myhealthviewer.be) kan je echter reeds de activatiecode voor uw kind terug vinden en sneller een afspraak boeken. Opgelet! Dit kan enkel zo voor minderjarige kinderen. Vanaf 18 jaar dient uw kind zelf met eigen ID-kaart aan te loggen.
Wie staat op de lijst met risicopatiënten?
- Er is een lijst met aandoeningen opgesteld op basis van een advies van de Hoge Gezondheidsraad voor het prioriteren van subgroepen van patiënten onder de 65 jaar voor vaccinatie.
- De basis voor dit advies zijn Belgische en internationale studies. Die hebben onderzocht welke mensen met onderliggende aandoeningen een verhoogde kans hebben op ziekenhuisopname of overlijden als ze besmet worden met COVID-19. Sommige aandoeningen moeten ook in een bepaalde mate aanwezig zijn.
- Vanaf 8 april kun je op www.myhealthviewer.be zelf nakijken of je op de lijst staat van personen die wegens een aandoening prioritair gevaccineerd worden.
Reservelijst
Hoe kom ik op de reservelijst voor vaccinatie?
- Sinds 13/09/21 wordt QVAX niet meer gebruikt en alle persoonlijke data zijn gewist.U kunt zich daarom ook niet meer inschrijven op QVAX voor uw vaccinatie. Meer informatie over vaccinatie vindt u op www.laatjevaccineren.be
Afspraak
Afspraak maken voor vaccinatie
Wanneer kan ik me laten vaccineren?
- De overheid nodigt je uit zodra je aan de beurt bent. Hierna vind je uitleg over hoe dat concreet gaat.
Meer info over hoe de overheid de vaccinaties aanpakt, lees je hier. - Belangrijk: zonder uitnodiging van de overheid kun je je niet laten vaccineren in het vaccinatiedorp.
Wanneer krijg ik mijn uitnodiging?
- Niet iedereen kan het vaccin op hetzelfde moment krijgen. Daarom kun je je uitnodiging vroeger of later krijgen dan iemand anders. Maar iedereen krijgt de kans om zich te laten vaccineren.
Op basis van wetenschappelijk advies krijgen deze groepen het vaccin eerst:
- bewoners van woonzorgcentra
- zorgverstrekkers
- ouderen
- chronisch zieken
Pas daarna krijgt de rest van de bevolking een vaccin. Lees meer over de volgorde van vaccineren.
Hoe maak ik een afspraak?
- Met de link in je uitnodiging kun je hiereen afspraak maken voor je vaccinatie. Zonder afspraak krijg je geen vaccinatie.
- Het e-ticket dat je per mail krijgt na de boeking van je afspraak is je toegangsticket voor het vaccinatiedorp. Je mag dit afdrukken of meebrengen op je smartphone.
In de brief staat ‘Maak je afspraken voor dd/mm/jjjj’. Moet ik mijn afspraken boeken voor die datum, of moet ik me daarvoor ook laten vaccineren?
- De code in de uitnodiging is 30 dagen geldig. Je moet voor de vermelde datum je afspraak hebben vastgelegd.
- Als je code is vervallen, krijg je over een aantal maanden een nieuwe uitnodiging. Daarmee kun je opnieuw een afspraak maken.
De code uit mijn uitnodiging werkt niet.
- De lokale corona infolijn kan je verder helpen, je kan ze bellen op 03 435 95 55.
Hoeveel tijd moet er zitten tussen de eerste en de tweede afspraak?
- Dit is afhankelijk van je vaccin en het beleid bepaald door de taskforce. Bij het maken van je afspraken wordt dit automatisch berekend.
Wanneer maak ik de afspraak voor mijn tweede vaccinatie?
- Dat is niet nodig: de afspraak voor je tweede prik wordt samen met de afspraak voor je eerste vaccinatie vastgelegd.
- De code in de uitnodiging gebruik je om je eerste afspraak te boeken. Het systeem reserveert meteen de datum voor de tweede dosis van je vaccin.
- Het e-ticket dat je krijgt na je boeking, is geldig voor beide afspraken. Hou dit goed bij.
- Het is niet mogelijk om de 2de afspraak veel verder in de tijd te verzetten (bv. wegens vakantie), omdat we niet kunnen inschatten wat de beschikbaarheid van de vaccins zal zijn in de toekomst. Plan je vakantie zo dat je zeker je 2de vaccin kunt krijgen. Wie geen 2de dosis krijgt, is onvoldoende beschermd.
Mijn partner en ik hebben allebei een uitnodiging gekregen. Kunnen wij samen een afspraak maken?
- Boek je online? Dan kies je allebei apart het moment van je afspraak.
- De drukte en het aantal beschikbare plaatsen bepalen of je je samen met een bekende kunt laten vaccineren.
Krijg ik een schriftelijke bevestiging van de afspraak die ik telefonisch heb geboekt?
- Als je aan de telefoon ook je mailadres hebt doorgegeven, krijg je per mail een e-ticket. Dit e-ticket is het bewijs van je afspraak. Je mag dit afdrukken of bijhouden op je smartphone.
- Het e-ticket toon je in het vaccinatiedorp, samen met je identiteitskaart.
Ik heb geen smartphone en kan mijn e-ticket niet afdrukken.
- Als je je afspraken hebt kunnen boeken (online of via het callcenter), mag je je op die dag(en) aanmelden in het vaccinatiedorp.
- Aan de helpdesk vraag je een afdruk van je e-ticket . Hiervoor heb je een identiteitsbewijs nodig.
Heb je hulp nodig om een afspraak voor de vaccinatie te maken?
- Je code om een afspraak te maken blijft wel 30 dagen geldig. Zodra er nieuwe vaccins zijn, kun je opnieuw een afspraak proberen te maken.
- We laten dagelijks weten of er nieuwe vaccins zijn.
- Op deze fysieke corona-helpdesks kan je terecht voor hulp bij het maken van de afspraak. Breng zeker de uitnodigingsbrief én je identiteitskaart mee.
- Contacteer de corona-infolijn stad Antwerpen op 03 435 95 55 (maandag –vrijdag, 9 tot 17 uur).
Pas op voor valse uitnodigingen
- Vaccinatie is voor iedereen gratis. Schrijf hiervoor dus geen geld over, en deel geen bankgegevens.
- Mensen met kwade bedoelingen sturen valse uitnodigingen uit. Hier zijn enkele tips om valse uitnodigingen te herkennen.
- Een persoonlijke uitnodiging krijg je altijd per post. Wees voorzichtig als je enkel een sms of mail krijgt.
- Enkel de regionale overheden (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) versturen uitnodigingen. Uitnodigingen van bv. een vaccinproducent zijn dus vals.
- De uitnodiging komt op jouw naam.
- E-mails worden altijd verstuurd vanaf het adres cov19-vaccin@doclr.be.
- Meer info: https://www.laatjevaccineren.be/wie-waar-en-wanneer/je-uitnodiging
- Op https://safeonweb.be/ vind je nog meer tips om valse uitnodigingen te herkennen.
- Heb je een vals of verdacht bericht gelregen? Stuur dit door naar verdacht@safeonweb.be.
Ik moet wegens een mogelijke ernstige allergische reactie gevaccineerd worden onder toezicht.
Neem contact op met een allergoloog die een afspraak zal maken met het vaccinatiecentrum.
Afspraak annuleren, wijzigen of overnemen
Wat als ik me niet meer wil laten vaccineren?
- Als je al een afspraak hebt gemaakt en je je bedenkt, vragen we dat je die annuleert. Dan kunnen we de vrijgekomen plaats in het vaccinatiedorp aan iemand anders geven.
- In de bevestigingsmail van je afspraak staat een link waarmee je je afspraak kunt annuleren. Je kunt ook aangeven dat je niet wilt gevaccineerd worden.
Kan ik mijn eerste afspraak verplaatsen?
- Je kunt je eerste afspraak verplaatsen. Hiervoor annuleer je eerst je bestaande afspraak. In de bevestigingsmail van je afspraak staat een link waarmee je je afspraak kunt annuleren.
- Vervolgens krijg je een mail met een code voor een nieuwe afspraak. Met deze code kun je een nieuwe afspraak maken.
- Belangrijk: bij annulatie van je eerste vaccinatiedatum vervalt meteen ook de datum voor je tweede vaccinatie.
Kan ik mijn tweede afspraak verplaatsen?
- Het is belangrijk dat je je tweede vaccinatie een exact aantal weken na je eerste dosis krijgt.
- Als je al een eerste dosis hebt gekregen, kun je de datum voor de tweede vaccinatie niet meer aanpassen.
- Het is niet mogelijk om de 2de afspraak veel verder in de tijd te verzetten (bv. wegens vakantie), omdat we niet kunnen inschatten wat de beschikbaarheid van de vaccins zal zijn in de toekomst. Plan je vakantie zo dat je zeker je 2de vaccin kunt krijgen. Wie geen 2de dosis krijgt, is onvoldoende beschermd.
Wat als ik niet op de afspraak kan zijn?
- Als je niet aanwezig kunt zijn, moet je annuleren. In de bevestigingsmail van je afspraak staat een link waarmee je je afspraak kunt annuleren.
- Vervolgens maak je een nieuwe afspraak.
- Heb je problemen bij de annulatie? Bel dan het lokale callcenter. Je vindt het nummer in de uitnodiging.
Wat als ik ziek ben op de dag van mijn afspraak?
- Als je ziek bent, mag je je niet laten vaccineren.
- Annuleer je afspraak en maak een nieuwe. In de bevestigingsmail van je afspraak staat een link waarmee je je afspraak kunt annuleren of aanpassen.
Een lid van mijn gezin had een afspraak maar kan niet gaan. Mag ik in zijn/haar plaats komen met zijn/haar code en mijn identiteitskaart?
- Een reservatie is strikt persoonlijk. Je mag niet met een afspraak op naam van iemand anders komen.
Kan ik mijn afspraak doorgeven aan een familielid of een vriend?
- Je mag geen afspraak doorgeven.
Afspraak vergeten / e-ticket kwijt
Ik ben de data van mijn afspraken vergeten.
- De data van je afspraken staan op je e-ticket.
- Maakte je je afspraak via de lokale corona infolijn? Neem opnieuw contact op. Zij kunnen je data van vaccinatie opzoeken.
Ik had een afspraak, maar ben die vergeten. Kan ik me spontaan aanmelden voor een vaccinatie?
- Dat kan niet. Je moet eerst een nieuwe afspraak maken.
Ik ben mijn e-ticket kwijt.
- Als je een afspraak had en je je e-ticket niet meer hebt, ga je naar de helpdesk in het vaccinatiedorp.
- Op voorlegging van je identiteitsbewijs krijg je een nieuw e-ticket.
Adres(wijziging)
Voor alle vragen over je adres of adreswijziging kun je terecht op de website van de stad Antwerpen.
Vaccinatiedorp
Locatie
Waarom zijn de vaccinaties enkel in Spoor Oost?
- Honderdduizenden mensen vaccineren is een heel complexe logistieke operatie. Daarom heeft de stad Antwerpen gekozen om dit op één plek te centraliseren. Zo garanderen we dat de vaccins in de beste omstandigheden bewaard worden, ze goed beveiligd zijn en dat de vaccinatie van de bevolking vlot verloopt.
Ik ga liever naar een ander vaccinatiecentrum, bijvoorbeeld dichter bij mijn werk. Kan dat?
- Je kunt je alleen laten vaccineren op de locatie in je uitnodiging. Daar ligt een vaccin voor je klaar.
Ik ben minder mobiel. Hoe geraak ik aan het vaccinatiedorp?
- Neem contact op met de infolijn (03 435 95 55). Wij bekijken samen of er een aangepaste vervoersoplossingen zijn waarmee je naar Spoor Oost kunt geraken.
Kan ik ook op een locatie in mijn buurt gevaccineerd worden?
Ben je minder mobiel en heb je geen hulp om naar het vaccinatiedorp te komen? Dan kun je terecht in een van de 36 tijdelijke vaccinatielocaties.
- Een afspraak maken kan via de infolijn (03 435 95 55), of op aangeven van je huisarts nadat je je uitnodiging hebt ontvangen.
- Eerst bekijken we samen of er geen aangepaste vervoersoplossingen zijn waarmee je naar Spoor Oost kunt geraken. Dan hoef je niet te wachten tot het moment dat er in je buurt gevaccineerd wordt.
- Als je echt je huis niet kunt verlaten om medische redenen, kun je op een later moment thuis gevaccineerd worden.
Onderweg naar het vaccinatiedorp
Ik ben onderweg naar het vaccinatiedorp, maar geraak niet meer op tijd op mijn afspraak.
- Ga toch naar het vaccinatiecentrum. De helpdesk kijkt dan na of je je vaccin nog de dag zelf kunt krijgen. Kan dat niet, dan moet je een nieuwe afspraak maken.
In het vaccinatiedorp
Ik ben mijn identiteitskaart kwijt, of ze is vervallen.
- Meld je in het vaccinatiedorp aan met een ander bewijs van identiteit: je rijbewijs, paspoort, vreemdelingenkaart of een attest van immatriculatie (oranje kaart).
Hou ook je rijksregisternummer en e-ticket bij de hand.
Mag ik een begeleider meenemen?
- Je mag altijd een mantelzorger, helper of tolk meebrengen naar het vaccinatiedorp. Deze persoon mag je bij alle stappen van de vaccinatie begeleiden.
- Als je specifieke begeleiding nodig hebt, kun je dit vooraf melden via het lokale callcenter. Je vindt het nummer in je uitnodiging.
- In het vaccinatiecentrum kun je hulp vragen aan een steward.
Hoeveel te laat mag ik op de afspraak komen?
- Je hebt een tijdsvenster van 10 minuten waarin we je verwachten. De capaciteit van het vaccinatiedorp is daarop afgestemd.
- Kom dus op tijd: als je te laat komt, bestaat de kans dat we je niet meer kunnen vaccineren en dat je een nieuwe afspraak moet maken.
Krijg ik een bewijs van vaccinatie?
- Bij de check-out krijg je een ticket waarop vermeld staat welk vaccin je hebt gekregen. Je kan dit ook opzoeken op www.mijngezondheid.be.
Krijg ik een bewijs voor mijn werkgever?
- Aan de check-outdesk krijg je een ticket met het vaccin dat je hebt gekregen en het tijdstip waarop je het vaccinatiedorp mag verlaten.
- Je kunt dit ticket gebruiken als bewijs van vaccinatie voor je werkgever.
Vaccinatie
Ik wil momenteel niet gevaccineerd worden, mogelijk later wel.
- Na het ontvangen van je uitnodiging heb je tijd om te reageren.
- Als je na 30 dagen geen afspraak hebt gemaakt, vervalt je code. In dat geval krijg je later opnieuw een uitnodiging. Dit kan een aantal maanden duren.
Ik wil niet gevaccineerd worden.
- Laat ons zeker weten dat je geen vaccin wilt. Zo kunnen we iemand anders helpen met je vaccin.
- Gebruik de link in je uitnodiging, tik je vaccinatiecode in en registreer dat je niet meer gecontacteerd wilt worden.
Kan ik me met de code in de uitnodiging ook laten vaccineren door mijn huisarts of thuisverpleegkundige?
- Nee, dat kan niet. De code kun je alleen gebruiken om een afspraak te maken voor het vaccinatiedorp aan Spoor Oost. Alleen daar ligt een vaccin op je te wachten.
Ik heb een uitnodiging gekregen, maar ben al via een andere weg gevaccineerd. Moet ik me nog eens laten vaccineren?
- Laat ons zeker weten dat je al gevaccineerd bent. Zo kunnen we je vaccin aan iemand anders geven.
- Gebruik de link in je uitnodiging, tik je vaccinatiecode in en registreer dat je al gevaccineerd bent.
Hoeveel kost de vaccinatie?
- De vaccinatie is gratis. De overheid betaalt de kosten.
Reizigers
Beschikbaarheid COVID-certificaten en reizen binnen Europa
Vanaf 1 juli kan je vlotter reizen binnen Europa dankzij het persoonlijke COVID-certificaat.
Wie gevaccineerd is, recent een negatieve COVID-test aflegde of is hersteld na een positieve COVID-test, zal met het certificaat vanaf 1 juli kunnen aantonen dat hij ‘covid safe’ is om te reizen. Een COVID-test kan je afleggen in testcovid.
Meer info over de app en de COVID-certificaten vind je via:
Voor meer info over reizen kan je terecht op https://reopen.europa.eu/nl .
Op de website van de Stad Antwerpen vind je ook meer informatie over corona testen.